ساختار نمايش
 
گروه تئاتر اندیشه شهرستان شوش
تشریح عملکرد گروه

ساختار نمايشنامه

آوردگاه،تمهيد،شرح،پيش در آمد :
معمولا شرح ما را در جريان اتفاقات گذشته كه براي درك شخصيت و داستان مهم است،قرار مي دهد و زمينه را براي بنا نهادن موقعيت اصلي ايجاد مي كند و لحن و نگرش خاصي نسبت به وقايع نمايش و ارتباط آنها با تماشاگران مشخص مي كند.
بسط و گسترش :
براي گسترش ، به لحظه شروع يا آوردگاه و پايه عوامل آشفتگي كه وارد كنش و رفتار مي شوند و در روابط اشخاص تغيير ايجاد مي كنند بايد توجه كنيم.به گره افكني هايي كه گسترش پيدا مي كنند و به تاثيرات شخصيت هايي كه معرفي مي شوند نيز بايد دقت كنيم.توجه كنيم كه تنش ها چگونه و تا چه اندازه شروع مي شوند.
 كشمكش :
براي كشمكش ، اهداف شخصيت ها ، آرزوها و خواسته هايشان را با موانع و مشكلاتي كه با آن رو به رو مي شوند بايد تعريف كنيم.به تماس ها و برخوردهاي شخصيت اصلي و فرعي، به اهداف موقعيت هاي اصلي و به آشكارشدن وقايع كه به كشف هاي جديدي در مورد شخصيت ها و رويدادها منجر مي شود كه به واسطه آن روابط معلق و اهداف عوض مي شوند و واكنش هاي جديد روي مي دهند، بايد توجه كنيم.به جمله بندي هاي هر صحنه و مكث ها ، كه در كنترل پويايي صحنه ها و پرده هاي نمايش سهيم هستند بايد توجه كنيم.
بحران :
براي كشف بحرانهاي اصلي ، به زماني در نمايش بايد توجه كنيم كه وقايع در آن زمان معين، به حدي مي رسند كه لازم است شخصيت هاي اصلي تصميم گيري كنند. در باغ آلبالو بحران در واقع ساده است : عدم تصميم گيري شخصيت هاي اصلي ، و بدين ترتيب بحران اصلي با معناي درون مايه نمايش درهم آميخته مي شود.
 اوج :
براي اوج، يعني لحظه اي كه از تصميم گيري يا عدم تصميم گيري شخصيت هاي اصلي پيش مي آيد، به كنش هاي پيشين كه بيشترين تاثر را در ساختار براي رسيدن به آرامش آينده و همچنين براي كنترل پويايي نمايش،از شروع تا صحنه هاي آخر دارند،بايد توجه كنيم.
گره گشايي :
براي گره گشايي ، به تضاد دروني در حال تنش و به پيشرفتاين تضاد ها از يك كنش به كنش ديگر بايد توجه كنيم و بايد بدانيم كه در خلال صحنه هايي كه كاهش پيدا مي كنند، چه موقع و چگونه ،ضرباهنگ صحنه ها و حركت ريتميك را حفظ كنيم.
گونه نمايش :
كنترل نمايشنامه نويس بر عناصر، ساختار حال و هواي يك نمايشنامه از طريق نگرش اصلي بر رويدادهاي زندگي شكل مي گيرد. گونه يا ژانر نمايشي اين نگرش را تعريف مي كند و اشاره اي است براي كنترل احساساتي كه از طريق آن وحدت لحن را در نمايش حفظ مي كنيم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





سه شنبه 10 دی 1392برچسب:, :: 22:56 ::  نويسنده : روابط عمومي گروه